February 5, 2014

REZEKI - 1 daripadanya

Fuhh.. Sungguh lama menyepi di sini. Bukan tidak mahu, tapi....... Entahlah.. Biarlah jadi rahsia hati..

Kali ni nak ceritakan pasal zuriat. Ye, zuriat- yang menjadi impian setiap yang bergelar suami dan isteri.

Kisah 1.
Customer Shaklee saya.
Usia anak sulung mencecah 7 tahun. Alhamdulillah, setelah dia mencuba set kesuburan suami isteri (Shaklee), dia hamil. Tempoh dia consume set itu lebih kurang 3-4 bulan. Alhamdulillah, rezeki dia dan suami. InshaaAllah tidak berapa lama lagi, insan baru akan mewarnai kehidupan mereka. Saya memang rasa gembira dan sebak sebenarnya. Tak tahu lah kenapa. Tapi sejujurnya, itulah perasaan saya..

Kisah 2.
Customer Shaklee saya juga.
Usia perkahwinan hendak menjangkau 4 tahun. Asalnya dia mencuba set kesuburan untuk isteri. Tetapi selepas 2 bulan, masih lagi tiada apa-apa berita gembira. Nasihat saya pada dia, sabar dan jangan stress. Dia mencurah perasaan pada saya apa yang terpendam. Dan saya amat faham perasaan dia sebab saya pun pernah berada di tempat dia suatu masa dulu. Lantas keputusan diambil. Mahu juga set kesuburan untuk suami katanya. Seperti biasa, saya guide mereka berdua. Namun, masih belum menampakkan perubahan. Namun apalah daya saya, selain mengatakan sabar dan jangan berputus harap, sentiasa positif. Kerana saya bukan Tuhan. Shaklee hanya salah satu cara.....
Setelah beberapa bulan, dia kongsikan dengan saya. Berita yang akhirnya membuatkan saya terduduk seketika sambil airmata mengalir di pipi.
Ya. Allah dah tulis di LohMahfuz. Itu jalan ceritanya. Hasil daripada pemeriksaan beberapa buah hospital dan beberapa orang doktor, suaminya tidak mampu menghadiahkan zuriat pada dia. Mereka ada juga berjumpa ustaz, namun jawapan yang sama juga diterima. Dan yang paling menyayat hati saya pabila suaminya berkata pada dia... 'jika sayang mahukan juga zuriat, abang rela melepaskan sayang'...
.
.
.
.
.
Saya tak mampu meneruskan.
Saya cuma berharap dan berdoa, agar Allah sentiasa menjaga mereka berdua. Amin.

#Zuriat.
--Jika Allah kata ada, jangan bimbang. Tetap akan ada. Bersabarlah. Sebab DIA akan bagi pada waktu yang sesuai.
--Jika Allah kata tidak, ada hikmah disebalik semua itu. Mungkin Allah mahu kita limpahkan kesenangan dan kasih sayang yang kita ada itu untuk mereka yang kurang berkemampuan. Mungkin juga Allah mahu kita rapat dan dekat pada DIA.

#dan untuk saya, sabar dan terus berdoa.

No comments:

Post a Comment