August 13, 2011

tazqirah (iv)

yang di kanan itu mencatit kebaikan iaitu RAQID
yang di kiri itu mencatit keburukan iaitu A'TID
.
.
jangan sampai kita meninggal sebelum sempat kita bertaubat.
.
.
menarik, dalam satu kuliah. satu soalan dari penonton. adakah taubat kita akan diterima semasa/selepas kita menunaikan solat sunat taubat atau sudah diterima apabila telah terdetik di hati kita bertaubat atas kesalahan lampau?
.
.
ada syarat taubat...
1. menyesal
2. berubah
3. berjanji tidak mengulanginya lagi
*kalau berdosa dengan orang lain, kena minta maaf dulu sebelum diampunkan Allah.

perumpamaan;
kalau baju bersih-boleh terus bawa masuk-simpan dalam almari, tapi kalau baju itu kotor perlu dicuci dulu barulah boleh disimpan dalam almari...
.
.
ya Rabb, pantaskah aku menghuni syurgaMu?
.
.
astargfirullahal-a'zim.
lailahaillaantasubhanakainnikuntuminazzolimin.
.
.
ya Allah
ku akui dosaku
dosa mataku
dosa mulutku
dosa anggota tubuh badanku
tak sanggup tubuh ini
merasakan api nerakaMu

ya Allah
matikanlah aku dalam husnul khatimahMu

ya Allah
atas dosa yang aku lakukan
janganlah Engkau bebankan ke atas keluargaku

ya Allah
hanya kepadaMu lah
aku memohon
aku meminta
panjangkanlah umurku
agar aku bisa memperbaiki diriku

ya Allah
sekiranya malaikat maut
bakal menjemputku saat ini
ampunilah dosaku

Ya Allah
selama ini aku lebih banyak
memikirkan kehidupan ku sendiri
mengetepikan Engkau
padahal Engkau tidak pernah meninggalkan aku
di saat aku senang
di saat aku susah

ya Allah
janganlah matikan aku
dalam dosa-dosa ini ya Allah

astargfirullahal-a'zim

ya Allah
ampunilah dosaku
jikalau aku berdosa padaMu
jikalau aku berdosa pada tubuhku
jikalau aku berdosa kepada manusia

ya Allah
mudahkanlah mulut, tangan dan hati
orang-orang yang pernah aku pernah berbuat dosa
untuk memaafkan aku ya Allah

ya Allah
ampunilah aku........................

No comments:

Post a Comment