August 26, 2011

masin mulut ?

entri ni agak panjang. maka, sila dengarkan video di atas ini. chill.


tidak tahu bagaimana untuk memulakannya. tidak tahu apakah rasa yang sedang bersarang sekarang ini?

tarik nafas, hembus!! dalam-dalam.

flashback...

dua tahun lepas, aku, ibu dan dua adikku ke bandar (waktu itu adalah di kampung) untuk membeli barang. seperti biasa, ada jalan shortcut untuk ke bandar. jalan tersebut kecil dan berliku-liku. lembu dan b**i pun ada juga melintas, kadang-kadang. maka, tak perlu lah nak tergopoh gapah bawa kenderaan dengan laju membabi buta, padah kan nanti.

sedang elok kami semua bersembang dalam perjalanan, tiba-tiba ada sebuah kereta duk mencucuk-cucuk aku dari belakang. aku buat derk je. takkan lah driver tu buta, tak nampak ke jalan kona situ, kona sini, siap ada kona baring. gila kau laju-laju! tak semena-mena lepas tu, dia potong kereta aku. rapat pula tu. oh, aku pun ada nafsu amarah gak walaupun aku tahu tak baik marah-marah! eh, tolonglah! dan kerana bengang dan sakit hati, terpacul dari mulut aku, "eh dia ni, gila ke ape? tak nampak ke jalan teruk? dah lah sempit. nak potong orang sangat tu, duk himpit ke kereta orang pulak!". lepas tu ibu aku menyampuk, "entah, ni lah manusia tak reti bahasa". aku sambung lagi, "nok gi mana ntah dia tu, kecoh semacam, ni jalan kampung, bukan highway. accident kan baru tau. baru tau langit tinggi rendah". masa aku duk membebel-bebel tu, kelibat kereta tu dah sayup dari pandangan.

sampai di simpang tiga berhampiran bukit bauk. "eh, ada. ingat dah sampai mana dah, yang laju sangat tadi tu", kata ku bila tengok kereta tadi tu tercongok kat depan simpang. kiranya dia di depan aku lah. aku pun dah sampai ke jalan besar.

aku tengok dia memotong. aku dah berdebar, sebab ada kereta dari arah bertentangan. "dia ni tak nampak ke kereta datang dari depan tu?" bisik aku bila tengok dia laju entah apa-apa, mungkin dia berfikir sempat nak memotong. tiba-tiba, duummm!!! terbeliak aku, di depan mata kereta tadi tu dirempuh, berpusing, tayar pecah, cermin pecah, terseret. "Allah!".

aku dah ketar. hanya ke tepi. terasa cabul mulutku sebentar tadi. agak beberapa hari juga barulah aku ok.

tamat cerita itu. sekarang cerita hari ini, baru je berlaku tadi.

aku kena mengawas bilik satu untuk peperiksaan percubaan pmr pendidikan seni visual dua. masa aku masuk, aku memang terkejut. ada dua orang pelajar lelaki tidur, kertas lukisan bersih, tanpa apa-apa lukisan. kecewa rasa. konon-konon subjek seni, mereka hanya buat tidak endah sahaja. pelajar melayu pula tu. dalam tujuh orang pelajar lelaki lagi hanya bersembang, dan lukisan itu amatlah menyakitkan mata dan hati. aku pujuk suruh mereka buat. warna elok-elok. tapi....................

kemudian masuk dua orang pelajar lelaki. katanya dari tandas. tapi aku tak percaya. kalau dia kata dia dari tandas, baru lepas merokok, itu aku percaya. nampak sangat muka tak puasa. yang seorang tu (IZ) langsung tak buat apa-apa. aku suruh dia buat. dia duduk menganjing kat aku. dia ambil kertas orang lain, dia tunjuk cara dia mewarna alkononnya dia lah yang buat lukisan tu. bagi aku memang kurang ajar la budak IZ tu. lepas beberapa minit, ada seorang pelajar (AS) datang menghantar lukisan yang hampir sama dengannya tadi. aku tanya, lukisan itu siapa punyer. katanya, si IZ punya dan dia hanya tolong hantar. kirim salam la budak wei, macamlah aku ni buta. si IZ tu terkial-kial, mengacau orang tu, mengacau orang ni, ada pulak masa dia buat lukisan tu? dasar pembohong! aku bangun, pergi ke meja budak perempuan di belakang. aku tanya, siapa yang lukis tadi? si PSS tu cakap, si AS. dah, terbukti. siap lah engkau! aku repot kat cikgu MJ.

kemudian, aku terdengar mereka berbisik-bisik. aku terdengar mereka menyebut mcDonalds. aku tanya apa dia dengan mcD. kata salah seorang dari mereka, "nak pergi mcD selepas sekolah lah cikgu". terkejut aku. "apa?? mcD?? ko tak puasa ke hari ni?". sampuk pelajar itu lagi, "alaaaa cikgu, penat lah. lapar. lagipun saya tak sahur. so, saya tak puasalah". aku tegur lagi, "eh, korang tau tak puasa tu WAJIB! bukan sesuka hati korang nak berpuasa atau tak! berdosa, tau tak???!!!" suara aku dah meninggi dah masa tu. geram. lepas tu dia jawab lagi, "alaaa, tak apalah cikgu...". aku diam je lah. kalau anak aku, memang aku dah lempang, bantai teruk-teruk! ini anak orang. penat. tak larat nak cakap banyak-banyak dengan mereka semua ni. haisssh, umur dah lebih limabelas tahun, dah berbulu, dah boleh menikah, tapi............

lepas tu, aku turun ke ofis sekejap. lepas tu, cepat-cepat naik. aku menyelinap di belakang kelas, sengaja nak menskodeng apa diorang buat. tapi, budak-budak tu, dah siap dengan beg masing-masing dan duduk menyorok kat depan pintu kelas. haih, walaupun aku bermata empat, tapi aku belum buta lah. bila aku masuk ke kelas, diorang lari menyorok ke belakang. aku suruh masuk, tapi mereka buat donno je. adus, sakit sungguh hati aku. dari tadi mereka duk mempersendakan aku. dan kerana amarah, terkeluar dari mulut, "eh, korang nak balik kan? haaaa, pergilah balik! pergi balik! untung-untung accident tengah jalan, kalau mati lagi bagus". aku memang sakit hati sangat-sangat. lepas tu diorang duk bermain kejar-kejar kat koridor lah pulak. memang aku berasap la. pelajar-pelajar yang dari bilik lain tak usah cakaplah. ada yang dah balik. ada yang merayap. macam-macam gelagat dengan keadaan yang amat bising! argghhh, memang serabut la keadaan hari ni. tak suka!!!

sebelum aku keluar, aku minta saki baki pelajar yang ada di dalam kelas untuk membersihkan kelas, menyusun kembali kedudukan kerusi dan meja seperti asal dan memastikan tiada sebarang sampah di dalam kelas. selepas selesai, aku keluar bersidai di koridor, melihat gelagat mereka yang masih mentah dalam meniti arus kehidupan. tiba-tiba di sebelah kiri aku ada suara memekak, rupanya diorang menyepak pencilcase siapa entah. aku suruh mereka ambil, simpan, tapi seperti biasa, mereka makin naik minyak. ah lantak koranglah! aku pun blah, terus ke bilik guru.

balik, selepas memberikan sedikit buah tangan kepada jiran, aku nak baring, berehat, penat sangat-telefon berdering. kawan sekerja menghubungi aku. katanya, IZ accident dan siap berjahit di klinik. aku terus senyap. kelu. bisu. ya Allah, aku langsung tiada niat tadi. hanya berkata sedemikian kerana ingin menakut-nakutkan mereka dan moga bila mereka mendengar ugutan/sumpahan aku itu, mereka akan kembali duduk di dalam kelas. aku hairan. kenapa mereka tidak boleh duduk di dalam kelas? sedangkan sewaktu mereka ada di dalam kelas tadi, aku tak ada pun marah atau maki hamun mereka. bagi aku, adalah baik jika mereka duduk di dalam kelas walaupun tidak berbuat apa-apa atau sekadar buat bising dan bersembang daripada mereka berlegar-legar dan merayau keluar kelas tanpa apa-apa tujuan. tapi, ugutan/sumpahan aku itu mereka ambil sekadar angin lalu sahaja. memang aku terdiam, tidak terkata apa-apa. dalam kepala aku, bagaimanalah dengan IZ tu? harap dia tak apa-apa dan moga dia mendapat kesedaran supaya tidak memperlekehkan mana-mana guru lagi selepas ini. dan daripada sumber rakan aku itu, katanya geng-geng IZ datang semula ke sekolah beramai-ramai mencari aku. sebab? IZ suruh mereka datang berjumpa dengan aku. untuk apa? minta maaf katanya. tidaklah aku tahu sejauh mana kebenarannya. susah nak percaya cakap budak-budak ni.

apa-apa pun semoga Allah memberikan kesedaran kepada IZ dan rakan-rakannya. ketahuilah dan sedarlah kata-kata guru itu ada berkatnya. sebab itu adanya perkataan tulah. sejauh mana untuk mempercayainya, wallahu`alam.

dan segala yang berlaku itu ada qada' dan qadarnya. perancangan manusia itu hebat, tapi perancangan Allah itu lagi hebat, maha hebat!

terima kasih kerana masih sudi membaca di sini. semoga kita semua mendapat manfaat dan semoga Allah sentiasa memberikan kita kekuatan untuk terus berbuat kebaikan meninggalkan kejahatan. insyaAllah.

p/s:
asyikkan lagu erti fatihah di atas? moga kita sentiasa menjadikan al-fatihah, penghulu segala surah- amalan dalam kehidupan kita kerana al-fatihah itu sangat banyak mukjizatnya. ingat! dalam solat, al-fatihah itu haruslah betul tajwidnya, jika tidak solat tidak sah (kerana al-fatihah adalah rukun solat), bukan saya yang kata ya, saya hanya menyampaikan apa yang saya belajar dan itu adalah tertulis dalam kitab sirus salikin oleh sheikh abdul somad palembani. wallahu`alam.

No comments:

Post a Comment