May 23, 2011

makan-holic

mana mahu mula ya?

sebenarnya tidak dapat melelapkan mata sejak terkejut tidur dalam lebih kurang pukul 4.30 pagi tadi. menemani Qaseh untuk bertolak ke tempat kerja setelah bercuti untuk menemani aku semalam. haha. aku bukan la tak sihat sangat. cuma nak bermanja je. hik-hik-hik. ada berlaku pendarahan je sikit. cengeng je lebih. huhuhu. bukan apa, hari sabtu lepas, hajat nak menggunakan tiket percuma ke pusat sains negara untuk melihat pameran dinasour, tapi terpaksa cancel last minute kerana perlu pergi berubat dengan mak haji. berubat apa? lintah lah. bekam lintah. ini antara salah satu cara aku untuk berikhtiar sebelum pergi menyerah diri sahaja pada doktor dan hospital untuk pembedahan csyt tu. manalah tahu dengan ikhtiar ini, aku tak perlu operet. tidak perlu nak pandang rendah pada ilmu dan kepakaran orang-orang tua. kadang-kadang mereka ini lebih power dari doktor hospital tu. selebihnya aku hanya berserah pada Allah, jika Allah telah menetapkan aku akan sihat, maka sihatlah aku, namun jika tidak, usaha lah lagi kan? siapalah aku untuk berputus asa kan? lagi kan doraemon tu, usaha macam-macam keluarkan apa-apa barang yang dia ada dalam poket ajaibnya untuk menyelamatkan dirinya dan nobita kan? just learn from its spirit !

ok. nak cerita pengalaman bekam lintah tu. lintah tu memang degil sebab dia tak stick on atas perut aku pun. duk bergerak-gerak je atas perut aku. memang aku bertempik la. geli gile !!! tapi lama-lama ok lah. hilang lah geli tu. tempat yang doktor suspect tu, langsung tak diendahkannya. hampir menjangkau dua jam, barulah dia bergerak ke bahagian belakang perut aku (kawasan pinggang atas punggung). masa tu, wah ! - aku berteriak kuat sebab sakit gile masa dia cucuk mulut dia kat kulit aku. pedih-ngilu semua ada. huhu. tapi tahan je lah. nak baik kan? masa dia sedut, tak ada lah rasa sakit, cuma kadang-kadang dia cucuk gigi dia tu, oh, memang nazak lah ! nak menangis rasa. tapi, harus kuat dan kental ! haha. dia mula menggigit aku dalam pukul 2.20 petang macam tu. selesai dalam pukul 3.40 gitu. lama tu. aku dah bosan tapi just feel the perasaan yang indah-indah ! haha. whatever la mira ! mak haji cakap, darah aku keluar dengan lendir. huhu. aku yang bertahan sejam lebih tu, bangun cepat-cepat lepas mak haji bekamkan darah yang berlebihan untuk keluar-terus ke toilet, tak tahan - mahu terkencing gile. padahal aku tak minum apa-apa air masa sebelum buat bekam tu. aku fikir, maybe kesan lintah tu. haa, biar dia keluarkan semua toksik dalam badan. buat apa nak simpan kan, kalau dah toksik mendatangkan bahaya !

usai di rumah mak haji (dari pukul 12 tengahari hingga 4.15 petang lebih kurang),
mak haji bertanya; "mahu ke mana selepas ni?"
aku jawab; "entahlah mak haji, jalan-jalan kot." hehe.
mak haji balas; "best kan dapat gi jalan-jalan. "
aku balas balik; "ye lah mak haji, sementara berdua ni, jalan la sampai puas-puas, nanti kan kalau dah ada anak, lain pula caranya." hehe.

meninggalkan rumah mak haji, aku dan Qaseh ke restoran hadramawt. ini adalah restoran makanan arab. haaaaa, ini baru ada kaitan dengan entry kali ini. mukadimah bukan main panjang lagi. hoho. sebenarnya kan, bulan mei ini adalah bulan menghabiskan duit untuk makanan untuk perut. serius ! aku dan Qaseh jenis psiko dan obses la sikit bab-bab makan ni. haha. dalam bulan ini sahaja dah dua kali aku ke rawsha restaurant (makanan arab), ke tarbush (makanan arab la lebih kurang), intai-intai restoran (dinner) dan lain-lain la. lupa sudah ! dan ke hadramawt tu sebab aku dah memang gile dengan nasi arabnya dan sudah tentunya kambingnya ! wah, psiko yang amat ! di hadramawt, turqish coffee memang sedap gila. aroma, wah ! tak tahu nak cakap macam mana. sebab, bab-bab makanan ni, terlalu subjektif. jadi, cuba sendiri, rasa sendiri, nilaikan sendiri.

cumanya yang tak syoknya, Qaseh. first time dia makan tak habis. pening, tak larat semua bersatu dalam badan dia. haaaaa, sebenarnya, Qaseh pun buat juga bekam lintah tu. tapi Qaseh buat area dahi sebab asyik duk mengadu sakit kepala dan mata kabur. tapi kan, kitorang sememangnya sengaja mencari nahas. ye lah, baru selesai bekam, gi sumbat pulak dengan kambing. tekanan darah tinggi la wei ! kalau tak bekam pun, selalu pening dan macam nak pitam lepas pekena kambing, ni pulak lepas bekam, memang sengaja mengundang bala. haisshh, idea sape la tu? haha. aku tak kira, makan tetap makan ! sakit kemudian kira la. asal perut seronok. hah, gilo ! nasi aku kasi licin pinggan. haha. tapi aku memang tak puas hati turqish coffee tu. mug arab yang kecik gile tu ! tak puas wei, dah lah aku hantu coffee. ah !!!

ok. selesai hari sabtu. ni nak cerita hari ahad pulak. pagi dah breakfast dengan mee goreng special buatan pengasih aku sendiri. lepas tu, kemaruk coffee, dengan tak sedarnya aku bancuh satu jag coffee panas. haha. mentang-mentang dah tak makan biodex, semua makanan dan minuman aku bedal. padahal coffee tu aku tak boleh sentuh pun ! hah, ada aku kesah ? bulan depan la aku pantang semula. lepas pekena coffee tu, dua-dua orang terbungkang. kau - tengok - aku - tengok - kau ! haha. kitorang dah memasuki fasa cafein yang berlebihan. kami mula berpeluh, dada berdegup kencang, lemah macam nak pitam dan sebu rasa badan. hehe. sengih je la. apa-apa pun kesalahan adalah di bahu aku.  ;)

dalam pukul 11 pagi, haaaaa - aku dah mula rasa lapar. aku tak tahu kenapa selera aku makin besar. memang gara-gara ubat adrenal support la aku rasa. dan emosi aku pulak happy memanjang. haha. aku pun pelik, tapi tak boleh nak fikir pelik sebab rasa happy je. bahagia je. doktor bagi aku ubat apa ya? haaaaa..

lepas tu, minta Qaseh pergi kedai, belikan barang-barang nak masak. menu pada hari tu, siakap stim dan tomyam seafood+sayur. dah makan, perut dah besar, selesai solat, layan cd, dan lepas asar tu aku mula merepek lagi.

aku: abang, nak makan apa ya petang atau malam ni?
Qaseh: entah, ikut ayang lah.
aku: macam nak makan spagetti, lasagna. wah sedapnya ! tak pun western..

......potpetpotpet......

Qaseh: jom !
aku: kita keluar lepas magrib ya !
Qaseh: ok, kita ke Four Happy Seasons restaurant !
aku: bereh !

maka, Four Happy Seasons restaurant menjadi destinasi tujuan kami. haha. lawak gile ! sampai je kedai tutup. bussiness off on sunday. ambik kau ! terkebil-kebil. tak tahu nak pergi mengisi perut kat mana, finally Qaseh ajak ke Cheng Ho Restaurant (restoran Amy Search). hopefully ada la western. aku dah tak nak makan nasi. nak diet ! tapi, masa sampai tu, aku dah cuak bila tengok table dan dekorasinya. dalam hati, "ni macam untuk heavy dinner je". duduk, tengok menu - SELAMAT ! pergi jahanam la dengan diet ! gggrrrrrr, tak ada western, tak ada light-light, yang ada set menu untuk heavy, NASI !!! oh nOOOO !!! aku nak marah dan nak merajuk, tapi pada siapa ? Qaseh ? dia pun tak tahu. nak keluar dari situ ? oh, malas lah. cari parking satu hal - susah ! dengan perut je beriramakan lagu-lagu mentor! order je lah ! ambil set yang untuk satu hingga tiga orang makan dengan empat lauk (menu yang paling kecil beb). EMPAT LAUK !!! gila ! aku dah warning Qaseh, "abang, sila makan dengan habis ya!". orang tu sengih je. lalalala... aku dah cakap, aku nak diet !

haha. sampai je makanan (lama sikit sebab orang ramai kot), aku terus terkedu dengan sup seaweed dia. wah, aroma best gile ! senduk la. dah selamat, dah lebih lima suap dah ! jakun sungguh ! semuanya best ! Qaseh pilih sotong, sup, sayur, daging. semuanya masakan cina la. aku tak order ye sebab masa tu aku merajuk sebab tak dapat makan lasagna dan spagetti. haha. dan siapa yang paling banyak makan ? haha. korang agak la sendiri. yang pastinya, diet bukan bernama diet lagi. boleh dikatakan hampir keseluruhan aku makan nasi dan semua lauk. yang sikit tu Qaseh. huhu. nasib baik la juga disediakan air teh cina kosong. boleh lah aku lapikkan perut aku - dan nasib baik aku juga suka minum teh cina ni. oh, aku tak nak digoda oleh makanan lagi.. cukup !!!

balik rumah, mula tidak sedap badan sebab dah nak semput. aku sebenarnya tak boleh sangat makan malam. biasanya aku akan lelah. haha. memang hari mencari penyakit !
jadinya, minggu depan bermula lah cuti selama dua minggu. makanya, poket juga akan selamat. sebab, makan kat rumah mak. haha... !!! lalala. aku tak sabar nak balik kampung. nak makan nasi minyak, nasi dagang, laksam, dan hajat nak suruh mak buat laksa kuah putih. aduiiii, aku lapar la sekarang !!! mira, STOP !!!.
gemuk dah orang kat atas tu, adusshh!
*nak tidur, menangis-sebab tempat bekam berdarah lagi*
-gil0 cengeng!-

No comments:

Post a Comment