May 16, 2011

hadiah terbaik

entah kenapa. rasa sayu. rasa mahu menangis tatkala mendengar lagu permata yang dicari ni..

.....ya Allah jika dia benar untukku
dekatkanlah hatinya dengan hatiku
jika dia bukan milikku
damaikanlah hatiku dengan ketentuanMU
dialah permata yang di cari
selama ini belum ku temui
tapi ku tak pasti rencana Ilahi
apakah dia kan ku miliki......

apa yang tak kena dengan aku pun aku tak tahu. huhu. cuma aku tahu, ingatan si dia pada dia masih ada. segar atau tidak, itu aku tidak tahu. semuanya dalam rahsia Allah. bukan aku tak nak berusaha untuk menghapuskan ingatan si dia terhadap dia, cuma aku tidak mahu meletakkan diri aku dalam keadaan merbahaya sekali lagi sepertimana aku disantau dulu. cukuplah. penat! apa yang aku termampu hanyalah mengangkat tangan dan berdoa agar Allah merahmati hidupku dan melindungi aku dan keluargaku dari segala musibah dan bala bencana, agar kami sentiasa rukun dan damai. tutuplah pandangan mereka (manusia,jin mahupun syaitan) yang mahu berbuat kerosakan kepada kami. hindarilah kami dari kejahatan secara terang-terangan mahupun yang tersembunyi. dan semoga kami sentiasa dalam perlindungan dan kasih sayang Allah. amin. Allah tahu apa yang ada dalam hatiku. dan aku yakin Allah bersama-sama orang yang benar dan teraniaya. moga aku sentiasa kuat!

ok, dah! tak nak sedih-sedih lagi lah!

hari ini - setiap tahun menjadi hari yang bermakna bagi setiap insan yang bergelar guru. SELAMAT HARI GURU buat semua pendidik di dunia ini. sebenarnya, di awal pagi tadi aku nak hantar mesej pada ustaz ismail bin aman kerana mengajar ilmu usuluddin, tasawwuf, tauhid dan macam-macam kitab lagi pada aku yang amat jahil ni. tapi entah kenapa tidak tersend mesej tu. urm, mengaku sahaja - aku segan dan malu. apa-apapun aku zahirkan di sini, TERIMA KASIH, ustaz! bagi aku amat sukar mencari seorang guru yang murabbi macam ustaz aku tu di kala zaman yang serba moden dan zaman di mana serba benda dianggap mudah hukum hakamnya ini. haish, bila lah nak pindah ni? rindunya pada kelas ustaz!   :'(

sekadar mengingatkan... marilah kita semua wahai pembaca - mencari ilmu akhirat di atas dunia ini. gunakan dunia ini untuk bekalan akhirat sana. moga kita tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi. insyaAllah.

ok. berhenti membebel. sekarang mahu aku ceritakan semua ceritera hari ini. wah! tahu kenapa aku ambil bahagian dalam semua aktiviti yang diaturkan pada hari ini? sebab aku dah isi borang pertukaran, maka aku berharap sangat pertukaran aku diluluskan, dan jika lulus (keputusan pada 25mei2011), kiranya inilah kenangan paling manis dan terindah aku di seminda ini. haha. ya Allah, permudahkanlah urusan aku, sesungguhnya hanya Engkau yang mengerti rasa di dalam hati aku ini.

semasa di perhimpunan pagi tadi, aku sempat bermain kata (mesej) dengan suhada! wei, aku rindu kamu sangat-sangat lah! aku nak peluk cium kamu lah, su.....

selepas selesai perhimpunan, get ready untuk menukar pakaian sukan! wah, masa ni pelajar sibuk nak bergambar. masa aku cun melecun tadi tak der pulak nak bergambar, masa aku berpakaian sukan la diorang sibuk nak men-snap gambar! wah, whatever! asal i and you all happy! then, enjoy!
dan inilah antara hadiah mereka buatku dengan izin Allah swt. terima kasih semua!
khamsahamnidha!

terima kasih guru! jua khas buat...
1. cikgu rizah - guru bm aku sewaktu aku darjah 6. haha. apa yang pernah aku rasa dengannya? cubit di pusat lah gara-gara bm tak dapat A. haha.
2. cikgu ramlah - best sangat belajar fizik dengan kamu! wah, seronok dan teruja!
3. cikgu noormaziah - guru bm yang agak scary tapi baik hati sangat-sangat, penyayang!
4. cikgu hasnul - guru muzik aku sewaktu sekolah rendah. wah, saya pandai bermain recoder, tapi sekarang dah lupa. hik-hik-hik!
5. pn. norizan m4p - mentor ku sewaktu menuntut ilmu di sana dan insan yang tidak penat lelah memberikan aku semangat dan mengunjungi aku semasa operation di Island Hospital 2006 !
6. en. azmi m4p - walaupun dia seorang yang sukar untuk tersenyum, tapi dia sangat comel bila dia tersenyum! dan dia banyak mengajar aku dalam profesion perguruan ini !
7. pn. khatijah m4p - banyak menasihati aku dalam kecelaruan hidup. haha !
8. cikgu razak muda - pernah memberikan aku kepercayaan menjadi deejay smkkj satu waktu dulu semasa bulan ramadhan untuk dedikasi lagu hari raya !
oh dan ramai lagi. tidak tersebut di sini. dari aku tadika,  skfk1, smsed, smkkj, upmt, sksp, skpb, stemza, mppp, smasid, smkam, hinggalah ke sini - smkbi..... ku ucapkan semoga kita beroleh keredhaan dalam perjalanan profesion kita semua dan moga semuanya mendapat berkat dari Allah swt.
GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA!

hadiah terbaik buat semua;
video
Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Terangi sekeliling dengan diri terbakar
Tak siapa yang sedar
Disaat kegelapan rela aku berkorban
Demi satu harapan
Biar masa berlari
Dan kau terus mendaki
Aku tenang disini dengan sabar menanti
Tanpa dendam dan benci
Andainya kau terjatuh terluka dan tersungkur
Kurawat biar sembuh
Aku tak kan bertanya
Apakah nanti balasannya
Setiap pengorbanan setiap pemberian
Demi satu ikatan
Keikhlasan dihati
Walaupun kau ragui
Pada suatu masa dan suatu ketika
Akan ketara jua
Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Saat kau kesepian saat kau kegelapan
Kurela menerangkan
Aku senang begini dapat terus berbakti
Dengan cara sendiri

No comments:

Post a Comment