April 25, 2011

bab #2

dia. masih termanggu di jendela itu. memerhati dedaun kering menyembah bumi. melihat anak-anak berlari keriangan. sedang hatinya? tiada damai. hanya gundah di segenap inci - menghuni.

tanpa tertahan-tahan airmatanya merembes laju berderai di pipi. sakit. itu sahaja yang mampu dia zahirkan. dia sudah tidak mampu bertahan lagi. empangan kesabaran pecah jua.

digapai telefon di atas katil. mencari-cari suatu nama. sudah berkali mendail, namun tiada jawapan di seberang sana. esakannya semakin kuat walaupun hatinya berkata, "ya Allah, tenangkanlah aku. tolonglah aku ya Allah". tiba-tiba telefon bergegar. terpampang nama seseorang yang dia dail sebentar tadi. keliru. digagahkan diri, menjawab panggilan itu.

smn: assalamualaikum. haha! (nada gembira-menyakat)

dia: waalaikummussalam. (teresak)

smn: kenapa ni? kenapa? kenapa menangis ni?

dia: engkau kat mana?

smn: nak pergi kedai. kenapa ni?

dia: oh, tak apa lah. engkau pergilah kedai tu dulu. dah setel nanti kau mesej la aku.

smn: kenapa ni....? cakap je lah sekarang pun, tak apa.

dia: tak apa. kau setel semuanya, nanti mesej aku, aku call kau balik. assalamualaikum.

suara di seberang sana memanggil-manggil nama dia. punat merah ditekan. tangisannya makin menjadi-jadi. dan ruangan mesej baru di buka.
"aku tak apa-apa. hanya rindu mendengar suaramu, sahabat...."
butang send ditekan. dia kembali terkulai dalam tangisan.



in fact, friendship is better than love!

No comments:

Post a Comment