October 14, 2011

usaha itu pasti

bagaimana mahu mula... hati tidak keruan.. sangat tidak keruan.

ok. tarik nafas. dalam-dalam. hembus!

ok. tiga, dua, satu. mula.

pada suatu hari, hamba berchatting dengan kawan hamba yang mengajar di smkdm di daerah itu. dia ada memberitahu hamba tentang smkkj yang akan membuka aliran sains tulennya pada tahun hadapan. dia menyarankan pada hamba untuk memohon ke situ. kemudian seorang kawan yang merupakan gstt di smkso juga memaklumkan pada hamba smkpj akan dibuka pada tahun hadapan dan smkso akan memindahkan sebahagian daripada pelajar dan gurunya ke smkpj. kawan baik di daerah yang satu lagi pun memaklumkan smkbk pun akan dibuka pada tahun hadapan.

sejurus hamba mendapat perkhabaran itu, terus hamba mengarang surat dengan bantuan guru bm iaitu nla untuk memohon menimbangkan permohonan hamba untuk menyambung bakti di daerah itu. harapan dirasakan sedikit cerah. namun hamba tidak mahu untuk meletakkan harapan yang terlampau tinggi.

sekembalinya Qaseh ke daerah itu berbekalkan surat dan salinan e-GTukar untuk pegawai di ppdd yang hamba kira moga ada rezeki hamba nanti.

pegawai itu, encik I seorang yang boleh bertolak ansur. tidak seperti pegawai yang pernah kami jumpa sebelum ini, banyak mulut dan tidak mesra. cuma, permasalahan yang dimaklumkannya melemahkan kembali semangat hamba. katanya, daerah itu memang kekurangan guru dan bilangan gstt yang agak ramai. tidak menjadi masalah jika nama hamba lepas ke daerah itu, cuma bimbang pihak jpns yang tidak melepaskan hamba keluar dari negeri selangor.

mmm, walaupun luluh rasa hati namun sekurangnya telah berhasil satu usaha. usaha seterusnya, jpns.

khamis, hamba telah memohon bantuan Qaseh sekali lagi untuk ke jpns pula kerana hamba perlu ke tempat kerja. hamba tidak mahu dikata lari dari tempat kerja pula untuk menguruskan hal-hal pertukaran yang hamba sifatkannya agak peribadi bagi orang yang begitu berpegang pada ketegasan. maka, hamba tidak mahu menutup peluang untuk berpindah. ;)

di jpns Qaseh berjumpa dengan en. AS. tidak perlu disebut jawatannya di sini. ada sebab dan alasannya. memang hamba rasa bersalah terhadap Qaseh kerana dia telah dibamboo dengan teruk oleh pegawai tersebut. well, memandangkan dia berjawatan besar, siapalah Qaseh pada matanya tambahan pula dengan saiz badan Qaseh yang jauh dua tiga kali ganda lebih kecil berbanding dirinya.

masih tidak berpuas hati dan tanpa kenal putus asa, hamba minta Qaseh ke kpm di putrajaya pula. usaha selagi boleh kerana perkhabaran yang hamba dapat, mereka semua akan bermesyuarat minggu hadapan.

di kpm, Qaseh tidak dibenarkan masuk berjumpa pegawai di atas alasan kementerian tidak menguruskan hal-hal pertukaran selagi keputusan pertukaran tidak diputuskan dan dimaklumkan. kementerian hanya akan berperanan setelah keputusan pertukaran keluar dan jika ingin membuat sebarang rayuan jika permohonan tidak diluluskan. kesimpulannya, Qaseh hanya pulang dengan tangan yang kosong pada hari khamis itu. :(

hari ini hari jumaat, penghulu segala hari. hamba minta Qaseh ke jpns sekali lagi. memang hamba tidak berpuas hati dengan en. AS semalam. tapi kali ini, hamba sudah meminta Qaseh berjumpa dengan pegawai bahagian pengoperasian atas nasihat dan saranan pk sekolah hamba. alhamdulillah, walaupun Qaseh terpaksa menunggu lebih dari 5 jam hasil yang baik memihak kepadanya. layanan en. MH memang baik. dan hasilnya permohonan pertukaran di peringkat:
1. sekolah : lulus
2. daerah: lulus
3. jpns : lulus
4. jpnt : tidak lulus

nampak tak???? jpnt : tidak lulus !!!!! haishhh. macam mana ni? tersangkut kat situ lah pulak. en. MH menyarankan agar kami ke jpnt atau kementerian pula untuk mencuba nasib meminta jasa baik pegawai untuk meluluskan permohonan sebelum mereka bermesyuarat besar-besaran dengan semua negeri pada hari <shhh, rahsia sulit kerajaan>. adush, rasa mahu tercabut jantung. ye lah, hari ni dah pun hari jumaat. hari ahad nanti Qaseh dah pun kena masuk kerja di tempat baru. habis tu, siapa pula yang nak bantu hamba kali ni? kalau hamba nak pergi sendiri tiada masalah rasanya. cuma hamba bimbang Qaseh tidak membenarkan hamba berpergian seorang diri. macam mana ya? terdesak! akan hamba cuba untuk memujuknya..............



moga Allah membantuku dan Qaseh. moga Allah permudahkan segala urusan pertukaranku ke daerah itu. amin...

No comments:

Post a Comment