September 7, 2011

selamat hari raya,

maaf zahir dan batin kepada pembaca di sini dan sesiapa yang mengenali diri ini secara langsung atau tidak langsung. bagaimana dengan sambutan hari raya anda semua? harap meriah di samping tidak lupa memanjatkan kesyukuran pada Ilahi yang telah memberikan kita ruang dan peluang untuk menikmati keindahan syawal setelah berhempas pulas melawan hawa nafsu dan meningkatkan amal ibadat di sepanjang ramadhan. tahniah !

sambutan saya biasa-biasa sahaja. seperti kelaziman tahun-tahun sudah. bersama keluarga sendiri, keluarga mertua dan sanak-saudara. cuma, sedikit terkilan pada tahun ini, kerana hanya dapat berjumpa dengan dua orang sahabat baik sahaja kerana kesuntukan masa, tambahan bersegera pulang ke lubuk sementelah Qaseh perlu membanting tulang empat keratnya seawal ahad. apa-apapun, syukur kerana saya masih diberi keizinan olehNya untuk bersua muka dengan ira dan shikin. sayang kamu tau! agenda sebelum raya, al-kononnya ingin ke negeri cik siti wan kembang-mahu ketemu sama suhada, adda, eila. tidak kesampaian rupanya. insyaAllah, lain kali-jika masih ada umur dan waktu.

kejap.
sebelum entri ini saya noktahkan. nak bertanya,
anda dah korbankan hari anda untuk puasa sunat syawal?

saya begitu cemburu dengan Qaseh kerana dia telah beraya enam hari ini. arghh!! tidak aci..!!
saya, insyaAllah-hari ini adalah puasa ganti yang ke-lima. puasa sunat syawal saya sudah tiga hari. kenapa begitu ya? mari sini saya jelaskan. semasa saya menadah kitab (saya ni asyik lupa nama kitab-alasan: banyak sangat kitablah!) dengan ustaz ismail bin aman, tertulis dalam kitab tersebut bahawa puasa ganti hanya boleh digabung dengan puasa sunat syawal dalam tempoh enam hari pertama itu sahaja, tidak termasuk hari raya pertama. bermaksud kita boleh menggantikan dan berpuasa sunat syawal sekaligus bermula hari raya kedua, ketiga, keempat, kelima, keenam, ketujuh. jika anda telah meninggalkan puasa ramadhan sebanyak lapan hari dan anda tidak mahu memulakan qada' puasa anda dalam tempoh yang disebutkan tadi, maka kalau anda hendak berpuasa sunat syawal juga, jumlahnya adalah bersamaan empatbelas hari dan tidak boleh digabung dan wajib buat yang qada' dahulu sehingga selesai barulah disambung dengan yang sunat!

dalam kes saya ni, saya ada masalah kesihatan. haha. saya telah menggabungkan puasa saya pada hari raya ketiga, keempat dan ketujuh. saya telah meninggalkan puasa ramadhan sebanyak sembilan hari. maka saya perlu berpuasa (qada' ramadhan dahulu) selama enam hari. selepas selesai qada' nanti, barulah saya boleh sambung puasa sunat syawal saya yang berbaki tiga hari lagi. harap saya diberi kekuatan dan kesihatan yang baik.
tapi ada orang tidak dapat menerima pandangan saya ini. tidak mengapa, saya tidak marah. saya hanya sampaikan dan praktikkan apa yang saya belajar. hanya bertujuan untuk berkongsi. jika ada yang tidak dapat menerima, tidak apa-apa. saya tidak rugi pun. so, jika ada yang tetap tidak berpuas hati, pergilah tanya mana-mana ustaz dan alim ulama' dan perbetulkan saya, supaya bolehlah saya perbetulkan ustaz saya-jika apa yang anda katakan itu betul.

sekian, wassalam.



p/s:
kadang-kadang, malas nak update apa-apa kat laman sosial tu.
ada je yang tak kena.
haish!!
nak kena tutup akaun jugak satu hari nanti. 

No comments:

Post a Comment